Afbeelding 3 toont met welk vervoermiddel de verkeersdoden zich ten tijde van het ongeval verplaatsten in 2023. De meeste slachtoffers waren in 2023 fietsers (39%, waarvan ten minste 43% een elektrische fiets) en auto-inzittenden (28%). Gemotoriseerde tweewielers (in totaal 11%) vormen een derde grote groep; voor bijna zes op de tien (59%) zijn dit in 2023 berijders van een motor, en 41% zijn brom- en snorfietsers (waaronder ook speed-pedelecs). In 2023 was 10% van de doden een voetganger, 8% een berijder van een scootmobiel en 2% een inzittende van een vracht- of bestelauto. Van 2 doden behoort de vervoerswijze tot de categorie ‘overig/onbekend’.
Afbeelding 3. Verkeersdoden 2023 in Nederland naar vervoerswijze. * De categorie brom-/snorfiets bevat ook speed-pedelecs. Bron: CBS StatLine (Statistiek Verkeersdoden).
In Afbeelding 4 is de leeftijdsverdeling te zien van de verkeersdoden in 2023. Bijna een kwart van de verkeersdoden (155; 23%) was 80 jaar of ouder. Ruim een op de vijf verkeersdoden was een 70’er (143; 21%). Wat we in het algemeen weten over de risico’s van ouderen in het verkeer is te vinden in SWOV-factsheet Ouderen in het verkeer. Daarnaast speelt ook het aantal ouderen in de totale bevolking een rol. Onder kinderen tot 15 jaar vielen de minste doden (20; 3%).
In 2023 was 72% van de verkeersdoden een man, 28% was vrouw.
Afbeelding 4. Verkeersdoden 2023 in Nederland naar leeftijd. Bron: CBS StatLine (Statistiek Verkeersdoden).