Afbeelding 3 toont met welk vervoermiddel de verkeersdoden zich ten tijde van het ongeval verplaatsten in 2022. De meeste slachtoffers waren in 2022 fietsers (39%, waarvan ten minste ruim een op de drie e-bikes) en auto-inzittenden (31%). Gemotoriseerde tweewielers (in totaal 13%) vormen een derde grote groep; voor iets minder dan de helft (48%) zijn dit berijders van een brom- of snorfiets (waaronder ook speed-pedelec), met als tweede grote groep motorrijders (47%), voor de rest zijn het berijders van een brommobiel. In 2022 was 8% van de doden een voetganger, 5% een berijder van een scootmobiel en 3% een inzittende van een vracht- of bestelauto. Van 1% van de doden behoort de vervoerswijze tot ‘overige vervoerswijzen’ of is de vervoerswijze onbekend.
Afbeelding 3. Verkeersdoden 2022 in Nederland naar vervoerswijze. * De categorie brom-/snorfiets bevat ook brommobielen en speed-pedelecs. Bron: CBS StatLine (Statistiek Verkeersdoden).
In Afbeelding 4 is de leeftijdsverdeling te zien van de verkeersdoden in 2022. Bijna een kwart van de verkeersdoden (178; 24%) was 80 jaar en ouder. Bijna een op de vijf verkeersdoden was een 70’er (138; 19%). Wat we in het algemeen weten over de risico’s van ouderen in het verkeer is te vinden in SWOV-factsheet Ouderen in het verkeer. Daarnaast speelt ook het aantal ouderen in de totale bevolking een rol. Onder kinderen tot 15 jaar vielen de minste doden (23; 3%).
In 2022 was 71% van de verkeersdoden een man, 29% was vrouw.
Afbeelding 4. Verkeersdoden 2022 in Nederland naar leeftijd. Bron: CBS StatLine (Statistiek Verkeersdoden).