Brom- en snorfietsers lopen een relatief groot risico om slachtoffer te worden van een ongeval. Weliswaar is er een trend naar minder doden waar te nemen, maar het risico om in het verkeer om te komen of ernstig gewond te raken blijft erg groot vergeleken met andere vervoerswijzen. Bromfietsers zijn verplicht een helm te dragen, maar snorfietsers niet. In de laatste jaren zien we een sterke toename van het aantal snorfietsen (vooral het scootermodel wordt veel verkocht), terwijl het aantal bromfietsen licht afneemt. Doordat bij de registratie van ongevallen en in de mobiliteitsgegevens geen onderscheid wordt gemaakt tussen brom- en snorfietsen, zijn de risico’s van brom- en snorfietsen afzonderlijk niet te onderscheiden.
Analyses van snorfietsongevallen tonen aan dat gedragsfactoren de meest voorkomende ongevalsfactoren zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om: afleiding of gebrek aan aandacht, te hoge snelheid voor de omstandigheden te nauwe focus of “ik heb voorrang” houding. Aan de kant van de tegenpartij worden gebrek aan aandacht/afleiding en het niet verlenen van voorrang als factoren genoemd. Het feit dat brom- en snorfietsen evenwichtsvoertuigen zijn die de berijder geen bescherming bieden bij een ongeval draagt ook bij aan het hoge ongevalsrisico van brom- en snorfietsers.
Er zijn diverse maatregelen genomen om de veiligheid van brom- en snorfietsers te vergroten (bromfiets op de rijbaan, opvoerbestendigheid, kentekenplicht, bromfietsrijbewijs, bromfietspraktijkexamen). Van twee maatregelen is de effectiviteit onderzocht. Het verplaatsen van de bromfiets naar de rijbaan blijkt een gunstig effect te hebben gehad op het aantal bromfietsongevallen. Van de invoering van het bromfietspraktijkexamen kon geen duidelijk effect op het risico van brom- en snorfietsrijders worden vastgesteld. Wel bleek het bromfietsbezit onder jongeren, en daarmee het aantal ongevallen, sterk afgenomen na de invoering van de maatregel.
Afbakening
Brommobielen en speed-pedelecs vallen samen met de brom- en snorfietsen onder de voertuigcategorie ‘bromfietsen’, maar worden in deze factsheet buiten beschouwing gelaten. Zie voor informatie over deze voertuigcategorieën de SWOV-factsheets Scootmobielen, gehandicaptenvoertuigen en brommobielen en Elektrische fietsen en speed-pedelecs.
Een scooter is een veelgebruikte term om een brom- of snorfiets aan te duiden. Een scooter is echter geen voertuigcategorie maar een uitvoeringsvariant (benen naast elkaar in plaats van aan weerszijden van het voertuig). Een scooter kan een bromfiets, snorfiets of zelfs een motorfiets zijn. Vaak wordt echter met een scooter een snorfiets bedoeld.