Hieronder vindt u de lijst met referenties uit deze factsheet; alle bronnen zijn in te zien of op te vragen. Via Publicaties vindt u, naast de hier gebruikte bronnen, nog een uitgebreide collectie aan literatuur op het gebied van verkeersveiligheid.
[1]. WVW (1994). Wegenverkeerswet 1994. Geraadpleegd 15-10-2024 op https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2023-01-01/0.
[2]. Minister van IenM (2014). Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen. Besluit van de Minister van Infrastructuur en Milieu van 2 december 2014, nr. IENM/BSK-2014/255126. Geraadpleegd 15-10-2024 op https://wetten.overheid.nl/BWBR0035848/2019-05-02.
[3]. RDW (2023). Wegwijzer bijzondere bromfietsen. Geraadpleegd 30-3-2023 op https://www.rdw.nl/over-rdw/actueel/dossiers/bijzondere-bromfietsen.
[4]. RVV 1990 (1990). Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Geraadpleegd 15-10-2024 op https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2023-01-01/0.
[5]. Ministerie van IenW (2022). Besluit van 24 juni 2022 tot wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in verband met de invoering van de helmplicht voor snorfietsers (helmplicht snorfiets). Staatsblad 2022, 270Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden. Geraadpleegd 15-10-2024 op https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2022-270.html#extrainformatie
[6]. Dam, E. van, Uittenbogaard, J., Rodarius, C., Hoedemaker, M., et al. (2021). Evaluatiestudie speed-pedelec-helm en bromfietshelm voor snorfietser. TNO-2021-R10658. TNO, Helmond.
[7]. CBS (2024). Overledenen; doden door verkeersongeval in Nederland, wijze van deelname. Geraadpleegd 07-05-2024 op https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/71936NED/table.
[8]. Krul, I., Valkenberg, H., Asscherman, S., Stam, C., et al. (2022). Fietsongevallen en snor-/bromfietsongevallen in Nederland. SEH-bezoeken: inzicht in oorzaken, gevolgen en risicogroepen. Rapport 934. VeiligheidNL, Amsterdam.
[9]. SWOV (2016). Gegevensbronnen. Uitgebreid overzicht. SWOV, Den Haag.
[10]. CBS (2024). Bromfietsen actief; voertuigsoort, bouwjaar, leeftijd, regio, 1 januari. Geraadpleegd 16-05-2024 op https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/85240NED/table?ts=1715847027565.
[11]. Schepers, J.P., Brinker, B.P.L.M. den, Waard, D. de, Twisk, D.A.M., et al. (2013). Studying the role of vision in cycling: Critique on restricting research to fixation behaviour. In: Accident Analysis & Prevention, vol. 59, p. 466-468.
[12]. Owsley, C. & McGwin, G.J. (2010). Vision and driving. In: Vision Research, vol. 50, nr. 23, p. 2348-2361.
[13]. Barton, B., Ulrich, T. & Lew, R. (2012). Auditory detection and localization of approaching vehicles. In: Accident Analysis & prevention, vol. 49, p. 347-353.
[14]. Ashmead, D.H., Grantham, D.W., Maloff, E.S., Hornsby, B., et al. (2012). Auditory perception of motor vehicle travel paths. In: Human Factors, vol. 54, nr. 3, p. 437-453.
[15]. Mori, Y. & Mizohata, M. (1995). Characteristics of older road users and their effect on road safety. In: Accident Analysis & Prevention, vol. 27, nr. 3, p. 391-404.
[16]. Stelling-Kończak, A. (2018). Cycling safe and sound. The impact of quiet electric cars, listening to music and conversing on the phone on cyclists’ auditory perception and cycling safety. Dissertation Technische Universiteit Delft TUD, Delft, Den Haag.
[17]. Movares (2023). Synthese deelscooters. Movares, Utrecht.
[18]. MaaS (2021). Update nulmeting MaaS: cijfers gebruik en aanbod deelmobiliteit in 2020. Mobility as a Service (MaaS). Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Den Haag.
[19]. Gemeente Groningen (2022). Rapportage gebruik deelscooters 2021. Gemeente Groningen, Verkeer en Vervoer.
[20]. Gemeente Amsterdam (2022). Rapportage deelmobiliteit 2022. Deelvervoer in Amsterdam: deelfiets, deelbakfiets, deelscooter en deelauto. Gemeente Amsterdam, afdeling Verkeer en Openbare Ruimte, Amsterdam.
[21]. MuConsult (2023). Landelijk reizigersonderzoek 2022. Eindrapport opgesteld in opdracht van: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. MuConsult, Amersfoort.
[22]. Hadders, S., Dekker, G.-M. & Kreuzberg, L. (2022). Jongeren en de deelscooter. Kwantitatieve toetsing. TeamAlert, Utrecht.
[23]. Oude Mulders, J., Aarts, L.T., Decae, R.J., Bos, N.M., et al. (2023). Achtergronden bij De Staat van de Verkeersveiligheid 2023. De jaarlijkse monitor. R-2023-12A. SWOV, Den Haag.
[24]. NOS (2020). Voor een tientje ook zonder rijbewijs op een deelscooter. Geraadpleegd 19-04-2023 op https://nos.nl/artikel/2342439-voor-een-tientje-ook-zonder-rijbewijs-op-een-deelscooter.
[25]. Omroep West (2023). OM ziet toename van dronken deelscooterbestuurders: 'Elke zittingsdag wel één'. Geraadpleegd 23-01-2024 op https://www.omroepwest.nl/nieuws/4717818/om-ziet-toename-van-dronken-deelscooterbestuurders-elke-zittingsdag-wel-een.
[26]. Roele, J. (2023). Veiligheidsslot moet zorgen dat beschonken gebruiker deelscooter laat staan. Het Parool. Geraadpleegd 17-10-2024 op https://www.parool.nl/amsterdam/veiligheidsslot-moet-zorgen-dat-beschonken-gebruiker-deelscooter-laat-staan~b0a928e5/.
[27]. Omroep Brabant (2022). Dronken bestuurders van deelscooters zorgen voor gevaar op taxistandplaats. Geraadpleegd 23-01-2024 op https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4050496/dronken-bestuurders-van-deelscooters-zorgen-voor-gevaar-op-taxistandplaats.
[28]. Notenboom, L., Van der Schans, W. & Claessen, C. (2022). Gemeenten overvallen door komst 'duurzame' deelscooters. Pointer. Geraadpleegd 19-04-2023 op https://pointer.kro-ncrv.nl/gemeenten-overvallen-door-komst-duurzame-deelscooters.
[29]. Davidse, R.J., Duijvenvoorde, K. van, Boele, M.J., Louwerse, W.J.R., et al. (2017). Snorfietsongevallen op het fietspad. Hoe ontstaan ze en hoe zijn ze te voorkomen? R-2017-12. SWOV, Den Haag.
[30]. Møller, M. & Haustein, S. (2016). Factors contributing to young moped rider accidents in Denmark. In: Accident Analysis & Prevention, vol. 87, p. 1-7.
[31]. Ceunynck, T. de, Slootmans, F. & Daniels, S. (2017). Diepteanalyse van de karakteristieken en profielen van ernstige bromfietsongevallen binnen de bebouwde kom. Onderzoeksrapport No. 2017-R-07-NL. Vias Insitute, Brussel.
[32]. Danish Road Traffic Accident Investigation Board (2018). Accidents involving mopeds. Main results. Danish Road Traffic Accident Investigation Board.
[33]. Goldenbeld, C. & Houwing, S. (2001). De rijvaardigheid en trainbaarheid van jonge verkeersdeelnemers. Een wetenschappelijk experiment met jonge bromfietsers in het verkeer van Leeuwarden en omgeving. R-2001-16. SWOV, Leidschendam.
[34]. Algera, A.J. (2016). Ongevallen met opgevoerde snorfietsen. Rapport eindstage (bij SWOV). Hogeschool van Arnhem en Nijmegen HAN. SWOV, Den Haag.
[35]. Lange, M. de, Muller, S. & Faber, G. (2011). Blauwe brommers op fietspaden. Rapportage van een onderzoek naar de hinder en het gevaar van snorfietsen op fietspaden. Fietsersbond Amsterdam.
[36]. Methorst, R., Schepers, J.P. & Vermeulen, W. (2011). Snorfiets op het fietspad. Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart DVS, Delft.
[37]. Vermeeren, H. & Dolstra, B. (2014). Monitoring snelheid brom- en snorscooters Amsterdam. In opdracht van de Gemeente Amsterdam, Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer DIVV. Dufec, Tilburg.
[38]. Eijk, A.R.A., Mensch, P. van & Cuelenaere, R.F.A. (2016). Brommers in de stedelijke leefomgeving. Statusrapport. TNO 2016 R10093. TNO. In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Delft.
[39]. NDC (2022). Snelheidsmetingen van ongehinderd rijdende fietspadgebruikers. Pilotmeting 2022. Technische rapportage. 000923/Wam/004. Nationwide Data Collection, NDC, Deventer.
[40]. BOVAG-RAI (2004). Akkoord zelfregulering bromfietsen inclusief reclamecode. RAI Vereniging, Amsterdam / BOVAG, Bunnik.
[41]. Goldenbeld, C., Groot-Mesken, J. de & Zwan, S. van der (2014). Inventarisatie van handhavings- en educatieprojecten gericht op de bromfiets. R-2014-4. SWOV, Den Haag.
[42]. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus, M.H. (2016). Beantwoording motie Hoogland plan van aanpak snorfietsoverlast en motie De Rouwe evaluatie maatregelen snorfietsoverlast. 29398-540. Brief 31 oktober 2016 aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-GeneraalMinisterie van Infrastructuur en Milieu. Geraadpleegd 15-10-2024 op https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2016D41206&did=2016D41206
[43]. Politie (2024). Politie rolt nieuwe rollentestbanken uit. Geraadpleegd 13-2-2024 op https://www.politie.nl/nieuws/2024/februari/7/00-politie-rolt-nieuwe-rollentestbanken-uit.html.
[44]. Amsterdam, V. (2023). Lobbybrief aanpak overlast opgevoerde e bikes 7 nov 2023, Amsterdam. Geraadpleegd 15-10-2024 op https://vervoerregio.nl/artikel/20231211-lobbybrief-aanpak-overlast-opgevoerde-e-bikes-7-nov-.
[45]. Liu, B.C., Ivers, R., Norton, R., Boufous, S., et al. (2008). Helmets for preventing injury in motorcycle riders. In: Cochrane Database of Systematic Reviews, nr. 1.
[46]. Lucci, C., Piantini, S., Savino, G. & Pierini, M. (2021). Motorcycle helmet selection and usage for improved safety. A systematic review on the protective effects of helmet type and fastening. In: Traffic Injury Prevention, vol. 22, nr. 4, p. 301-306.
[47]. Tabary, M., Ahmadi, S., Amirzade-Iranaq, M.H., Shojaei, M., et al. (2021). The effectiveness of different types of motorcycle helmets – A scoping review. In: Accident Analysis & Prevention, vol. 154.
[48]. Høye, A. (2018). Bicycle helmets – To wear or not to wear? A meta-analyses of the effects of bicycle helmets on injuries. In: Accident Analysis & Prevention, vol. 117, p. 85-97.
[49]. CBS (2023). Daling aantal snorfietsen met bijna 10 procent. Geraadpleegd 29-01-2024 op https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/40/daling-aantal-snorfietsen-met-bijna-10-procent.
[50]. CBR (2024). Rijbewijs bromfiets aanvragen - beginnersrijbewijs. CBR. Geraadpleegd 29-05-2024 op https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/bromfiets/rijbewijs-bromfiets-aanvragen/beginnersrijbewijs.
[51]. Goldenbeld, C., Wijlhuizen, G.J., Vlakveld, W.P., Commandeur, J.J.F., et al. (2013). Evaluatie van het bromfietspraktijkexamen. Onderzoek naar de werking van het bromfietspraktijkexamen en voorbereidende theorielessen op de verkeersveiligheid. R-2013-6. SWOV, Leidschendam.
[52]. SWOV (2018). DV3 - Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030. Principes voor ontwerp en organisatie van een slachtoffervrij verkeerssysteem. SWOV, Den Haag.
[53]. Munckhof, L. van den, Zengerink, L. & Ter Avest, R. (2017). Over drukte valt te twisten. Druktebeleving op het fietspad verkennen en onderzoeken. Fietsberaadpublicatie 30. CROW-Fietsberaad, Utrecht.
[54]. Gemeente Amsterdam (2019). Evaluatierapportage Snorfiets naar de rijbaan. Gemeente Amsterdam.
[55]. Davidse, R.J., Duijvenvoorde, K. van, Boele, M.J., Doumen, M.J.A., et al. (2014). Letselongevallen van fietsende 50-plussers: Hoe ontstaan ze en wat kunnen we eraan doen? R-2014-3. SWOV, Den Haag.
[56]. Davidse, R.J., Duijvenvoorde, K. van, Boele, M.J., Louwerse, W.J.R., et al. (2017). Snorfietsongevallen op het fietspad: karakteristieken en scenario’s van ongevallen op wegvakken en kruispunten. Resultaten van een dieptestudie naar snorfietsongevallen en aanknopingspunten voor maatregelen. R-2017-12A. SWOV, Den Haag.
[57]. Kühn, M., Lang, A., Priester, J. & Wilhelm, B. (2013). Unfälle met leichten motorisierten Zweirädern. Forschunsbericht Nr. 20. Unfallforsschung der Versicherer GDV, Berlin.
[58]. Groot-Mesken, J. de, Vissers, L. & Duivenvoorden, C.W.A.E. (2015). Gebruikers van het fietspad in de stad. Aantallen, kenmerken, gedrag en conflicten. R-2015-21. SWOV, Den Haag.
[59]. Dam, E. van, Uittenbogaard, J. & Hoedemaker, M. (2021). Evalutatiestudie speed-pedelec-helm en bromfietshelm voor snorfietspassagier en snorfietsbestuurder met passagier achterop. TNO2021 R11596. TNO, Helmond.
[60]. Will, M. van, Wolf, B. & Theelen, N. (2024). Vragenlijstonderzoek veilige verkeersdeelnemers 2023. 2024/025. I&O Research, Amsterdam.
[61]. RTL (2022). Artsen hekelen aanpassing helmplicht snorscooters: 'Vier jaar geduurd, en dan krijg je dit'. RTL Nieuws. Geraadpleegd 15-2-2024 op https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5324805/helmplicht-snorfietsen-artsen-boos-speedpedelec-helm