Hieronder vindt u de lijst met referenties die in deze factsheet zijn gebruikt. Op ons kennisportaal vindt u in het themadossier “Fietsveiligheid Nederland” meer literatuur over dit onderwerp.
[1]. Korving, H., Goldenbeld, C., Schagen, I. van, Weijermars, W., et al. (2016). Monitor Verkeersveiligheid 2016 – Achtergrondinformatie en onderzoeksverantwoording. R-2016-14A. SWOV, Den Haag.
[2]. Schepers, P., Stipdonk, H., Methorst, R. & Olivier, J. (2016). Bicycle fatalities: Trends in crashes with and without motor vehicles in The Netherlands. In: Transportation Research Part F, vol. In Press, Corrected Proof.
[3]. Reurings, M.C.B., Vlakveld, W.P., Twisk, D.A.M., Dijkstra, A., et al. (2012). Van fietsongeval naar maatregelen: kennis en hiaten. Inventarisatie ten behoeve van de Nationale Onderzoeksagenda Fietsveiligheid (NOaF). R-2012-8. SWOV, Leidschendam.
[4]. Schepers, P. & Klein Wolt, K. (2012). Single-bicycle crash types and characteristics. In: Cycling Research International, vol. 2, p. 119-135.
[5]. Schoon, C.C., Doumen, M.J.A. & Bruin, D. de (2008). De toedracht van dodehoekongevallen en maatregelen voor de korte en lange termijn. R-2008-11A. SWOV, Leidschendam.
[6]. Ormel, W., Klein Wolt, K. & Hertog, P. den (2009). Enkelvoudige fietsongevallen; Een LIS-vervolgonderzoek. Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart DVS, Delft.
[7]. Schepers, P. (2008). De rol van infrastructuur bij enkelvoudige fietsongevallen. Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart DVS, Delft.
[8]. Schepers, P. (2013). A safer road environment for cyclists. Proefschrift Technische Universiteit Delft, SWOV-Dissertatiereeks, Leidschendam.
[9]. Fietsberaad (2011). Grip op fietsongevallen met motorvoertuigen. Samen werken aan een veilige fietsomgeving. Fietsberaad, Utrecht.
[10]. Wijlhuizen, G.J. & Aarts, L.T. (2014). Monitoring fietsveiligheid. Safety Performance Indicators (SPI's) en een eerste opzet voor een gestructureerd decentraal meetnet. H-2014-1. SWOV, Den Haag.
[11]. Silverans, P. & Goldenbeld, C. (2015). Themadossier verkeersveiligheid Fietsers. Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid – Kenniscentrum Verkeersveiligheid, Brussel.
[12]. Twisk, D.A.M., Platteel, S. & Lovegrove, G.R. (2017). An experiment on rider stability while mounting: Comparing middle-aged and elderly cyclists on pedelecs and conventional bicycles. In: Accident Analysis & Prevention. In Press, Corrected Proof.
[13]. Dubbeldam, R., Engbers, C., Buurke, J. & Rietman, H. (2016). De oudere fietser valt, daar kunnen we iets aan doen! Paper gepresenteerd op Nationaal Verkeerskundecongres 2016, 3 november 2016, Zwolle.
[14]. Vlakveld, W.P. & Twisk, D.A.M. (2012). Fietsen en verkeersonveiligheid in Nederland. In: Tijdschrift Vervoerswetenschap, vol. 48, nr. 4, p. 24-45.
[15]. Mesken, J. (2012). Risicoverhogende factoren voor verkeersonveiligheid; Inventarisatie en selectie voor onderzoek. R-2012-12. SWOV, Leidschendam.
[16]. Tweede Kamer der Staten-Generaal (2017). Verslag van het Algemeen overleg Wegverkeer en verkeersveiligheid 18 januari 2017. Geraadpleegd 19 juni 2017
[17]. Poos, H.P.A.M., Lefarth, T.L., Harbers, J.S., Wendt, K.W., El Moumni, M., Reininga, I.H.F. (2017). E-bikers raken vaker ernstig gewond na fietsongeval: Resultaten uit de Groningse fietsongevallendatabase. In: Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, vol. 161, nr. D1520.
[18]. VeiligheidNL (2014). Factsheet Wielerblessures. Ongevalscijfers. VeiligheidNL, Amsterdam.
[19]. Wijlhuizen, G.J. & Gent, P. van (2014). Race- en toerfietsen: mogelijkheden voor meer veiligheid; Vragenlijststudie en expertbeoordeling. R-2014-20A. SWOV, Den Haag.
[20]. NTFU (2015). Veiligheidshandboek Wielersport. Nederlandse Toer Fiets Unie, Veenendaal.
[21]. Groot-Mesken, J. de, Vissers, L. & Duivenvoorden, C.W.A.E. (2015). Gebruikers van het fietspad in de stad Aantallen, kenmerken, gedrag en conflicten. R-2015-21. SWOV, Den Haag.
[22]. Wijlhuizen, G.J., Dijkstra, A., Bos, N.M., Goldenbeld, C., et al. (2013). Educated Guess van gevolgen voor verkeersslachtoffers door maatregel Snorfiets op de rijbaan (SOR) in Amsterdam : een eerste inschatting van effecten gerelateerd aan verkeersveiligheid. D-2013-11. SWOV, Den Haag.
[23]. Houwing, S., Twisk, D.A.M. & Waard, D. de (2015). Alcoholgebruik van jongeren in het verkeer op stapavonden. R-2015-12. SWOV, Den Haag.
[24]. Meel, E. van der (2013). Red light running by cyclists. Which factors influence the red light running by cyclists? Master Thesis. Delft University of Technology, Delft.
[25]. King, M.J., Soole, D. & Ghafourian, A. (2009). Illegal pedestrian crossing at signalised intersections: Incidence and relative risk. In: Accident Analysis & Prevention, vol. 41, p. 485-490.
[26]. Goldenbeld, C., Houtenbos, M., Ehlers, E. & Waard, D. de (2012). The use and risk of portable electronic devices while cycling among different age groups. In: Journal of Safety Research, vol. 43, p. 1-8.
[27]. Waard, D. de, Schepers, P., Ormel, W. & Brookhuis, K.A. (2010). Mobile phone use while cycling: Incidence and effects on behaviour and safety. In: Ergonomics, vol. 53, nr. 2, p. 30-42.
[28]. Broeks, J. & Zengerink, L. (2016). Eenmeting apparatuurgebruik fietsers. Rijkswaterstaat, Utrecht. [Interne notitie]
[29]. Waard, D. de, Westerhuis, F. & Lewis-Evans, B. (2015). More screen operation than calling: The results of observing cyclists' behaviour while using mobile phones. In: Accident Analysis & Prevention, vol. 76, p. 42-48.
[30]. Terzano, K. (2013). Bicycling safety and distracted behavior in The Hague, the Netherlands. In: Accident Analysis & Prevention, vol. 57, p. 87-90.
[31]. Waard, D. de, Edlinger, K. & Brookhuis, K.A. (2011). Effects of listening to music, and of using a handheld and handsfree telephone on cycling behaviour. In: Transportation Research Part F, vol. 14, nr. 6, p. 626-637.
[32]. Kuiken, M. & Stoop, J. (2012). Verbetering van fietsverlichting. Verkenning van beleidsmogelijkheden. Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart DVS, Delft.
[33]. Twisk, D.A.M. & Reurings, M.C.B. (2013). An epidemiological study of the risk of cycling in the dark: The role of visual perception, conspicuity and alcohol use. In: Accident Analysis & Prevention, vol. 60, p. 134-140.
[34]. Broeks, J. & Boxum, J. (2013). Lichtvoering fietsers 2012/2013. Goudappel Coffeng, Dienst Scheepvaart en Vervoer DVS, Delft.
[35]. Broeks, J., Boxum, J. & Zengerink, L. (2015). Onderzoek fietsverlichting uitgaansgebieden - Zomer 2015. Goudappel Coffeng.
[36]. CROW (2016). Ontwerpwijzer fietsverkeer. Publicatie 351. CROW Kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur, Ede.
[37]. Dijkstra, A. (2005). Rotondes met vrijliggende fietspaden ook veilig voor fietsers? Welke voorrangsregeling voor fietsers is veilig op rotondes in de bebouwde kom? R-2004-14. SWOV, Leidschendam.
[38]. Høye, A. Bicycle helmets – To wear or not to wear? A meta-analyses of the effects of bicycle helmets on injuries. In: Accident Analysis & Prevention, vol. 117, p. 85-97.
[39]. Wegman, F.C.M. & Aarts, L.T. (2005). Door met Duurzaam Veilig; Nationale verkeersveiligheidsverkenning voor de jaren 2005-2020. SWOV, Leidschendam.
[40]. Weijermars, W. & Schagen, I.N.L.G. van (2009). Tien jaar Duurzaam Veilig; Verkeersveiligheidsbalans 1998-2007. R-2009-14. SWOV, Leidschendam.
[41]. Schepers, P., Twisk, D., Fishman, E., Fyhrid, A., et al. (2017). The Dutch road to a high level of cycling safety. In: Safety Science, vol. 92, p. 264-273.
[42]. Twisk, D.A.M., Davidse, R.J. & Schepers, P. (2017). Challenges in reducing bicycle casualties with high volume cycle use: Lessons from the Netherlands. In: Gerike, E. & Parking, J. (red.), Cycling futures. From Research into Practice. Ashgate Publishing Limited, Farnham, England, p. 137-154.
[43]. IenM (2012). Beleidsimpuls Verkeersveiligheid; aanvulling op Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020. Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Den Haag.
[44]. Wijlhuizen, G.J., Petegem, J.W.H. van, Goldenbeld, C., G ent, P. van, et al. (2016). Doorontwikkeling CycleRAP-instrument voor veiligheidsbeoordeling fietsinfrastructuur. R-2016-11. SWOV, Den Haag.
[45]. Aarts, L.T., Eenink, R.G., Weijermars, W.A.M. & Knapper, A. (2014). Soms moet er iets gebeuren voor er iets gebeurt; Verkenning van mogelijkheden om de haalbaarheid van de verkeersveiligheidsdoelstellingen te vergroten. R-2014-37A. SWOV, Den Haag.
[46]. Lehtonen, E., Sahlberg, H., Rovamo, E. & Summala, H. (2016). Learning game for training child bicyclists’ situation awareness. In: Accident Analysis & Prevention. In Press, Corrected Proof.
[47]. Zeuwts, L.H.R.H., Vansteenkiste, P., Deconinck, F.J.A., Cardon, G., et al. (2016). Hazard perception in young cyclists and adult cyclists. In: Accident Analysis & Prevention. In Press, Corrected Proof.
[48]. Tripodi, A. & Persia, L. (2015). Impact of e-safety applications on cyclists’ safety. In: International Journal of Injury Control and Safety Promotion, vol. 22, nr. 4.
[49]. Fietsberaad (2015). Dossier ouderen. In: Fietsverkeer 37, p. 15-35. Fietsberaad, Utrecht.
[50]. Op den Camp, O., Montfort, S. van, Uittenbogaard, J. & Welten, J. (2016). CATS Deliverable 6.1: CATS Final project summary report. TNO 2016 R10921. TNO, Helmond.
[51]. Hagenzieker, M.P. (2015). ‘Dat paaltje had ook een kind kunnen zijn'. Over verkeersveiligheid en gedrag van mensen in het verkeer. Intreerede 21 oktober 2015 ter gelegenheid van de aanvaarding van het ambt van hoogleraar Verkeersveiligheid aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen van de Technische Universiteit te Delft. TU Delft, Delft.
[52]. Vissers, L., Kint, S. vand der, Schagen, I.N.L.G. van & Hagenzieker, M. (2016). Safe interaction between cyclists, pedestrians and autonomous vehicles; What do we know and what do we need to know? R-2016-16. SWOV, Den Haag.