Als alle vrachtauto’s in Nederland vanaf nu van retroreflecterende contourmarkering zouden zijn voorzien, bespaart dit 8 verkeersdoden en 42 ernstig verkeersgewonden. Op EU-niveau zou dit 421 verkeersdoden en 2240 ernstig gewonden besparen. De contourmarkering verbetert de waarneembaarheid en herkenbaarheid van de voertuigen. Dit staat in het nieuwe SWOV-rapport Invoering contourmarkering voor het bestaande vrachtwagenpark
In Nederland vinden jaarlijks ongeveer 300 ongevallen plaats met vrachtauto’s (bakwagens, trekkers, opleggers en aanhangers) waarbij doden of ernstig verkeersgewonden vallen. Volgens ongevallendata van de Europese Unie vielen in 2010 5.000 doden op de EU-wegen bij ongevallen met zwaar verkeer, 75% daarvan betrof inzittenden van andere voertuigen. Een gedeelte van deze ongevallen ontstaat door zijdelingse en kop-staartbotsingen bij schemer of in het donker. Eerder SWOV-onderzoek laat zien dat contourmarkeringen op vrachtauto’s een bijdrage kunnen leveren aan het voorkomen van die ongevallen.
Sinds 10 juli 2008 is in EU-regels bepaald welke vrachtauto’s van goedgekeurde en op de voorgeschreven manier aangebrachte retroreflecterende contourmarkering zijn voorzien. Vanaf 10 juli 2011 moeten niet alleen nieuwe typen maar ook voertuigen van een ouder type die voor het eerst een kenteken krijgen, retroreflecterende contourmarkering hebben. Voor bestaande voertuigen met een kenteken geldt deze verplichting niet.
Vrachtauto’s worden nu geleidelijk aan voorzien van retroflecterende contourmarkering. Voor individuele transportbedrijven zijn de kosten van contourmarkeringen vaak ongeveer twee tot drie keer zo hoog als wat het hen oplevert: een afname van kosten als gevolg van ongevallen. De ‘opbrengst’ van contourmarkering zit vooral in minder ongevallen en slachtoffers en daarmee ook in een besparing van zo’n € 35 miljoen aan maatschappelijke kosten.
Het SWOV-onderzoek is uitgevoerd in opdracht van 3M. Dit bedrijf is geïnteresseerd in de vraag welke inhoudelijke argumenten er kunnen worden aangedragen om in Nederland en in de Europese Unie te pleiten voor het invoeren van contourmarkering voor het bestaande wagenpark, de zogeheten retrofit.
Naar het rapport Invoering van contourmarkering voor het bestaande vrachtwagenpark