Het SWOV-onderzoek bestrijkt het gehele gebied van verkeersveiligheid, infrastructuur, voertuigen, mens en gedrag. In 2015 werden talloze onderzoek- en/of adviesprojecten uitgevoerd, zowel binnen het jaarprogramma dat is overeengekomen met het ministerie van IenM als voor andere opdrachtgevers binnen regionale en gemeentelijke overheid, instellingen en organisaties, belangengroeperingen en het bedrijfsleven.
Enkele SWOV-onderzoeken hadden een sterkere invloed op beleid of ondervonden grotere belangstelling van overheid of publiek. Dit waren met name de beleidsgerichte onderzoeken Monitor Beleidsimpuls Verkeersveiligheid 2015, de verkeersveiligheidsprognoses voor 2020 en 2030, het onderzoek opschakelen naar meer verkeersveiligheid, het onderzoek naar de effecten van vergrijzing op verkeersgedrag en mobiliteit, de evaluatie van de testfase begeleid rijden 2toDrive en de schatting van het aantal verkeersdoden door afleiding.
Ook zijn in 2015 de resultaten van het eind 2014 uitgebrachte rapport Lasten van verkeersletsel ontleed nationaal en internationaal verder verspreid.
Project Balansen en Verkenningen
- Monitor Beleidsimpuls Verkeersveiligheid 2015 (R-2015-20)
- De verkeersveiligheid in 2020 en 2030; Prognoses voor de aantallen verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden (R-2015-17)
- Lasten van verkeersletsel ontleed (R-2014-25)
- Opschakelen naar meer verkeersveiligheid; Naar maximale verkeersveiligheid voor en door iedereen
Project Effect van vergrijzing op doorstroming en veiligheid
Overige onderzoeksactiviteiten
- Begeleid rijden in Nederland; Heeft 2toDrive effect op zelfgerapporteerde ongevallen en overtredingen? (R-2015-11)
- Het effect van begeleid rijden (2toDrive) op zelfgerapporteerde ongevallen en overtredingen (R-2015-11A)
- Schatting aantal verkeersdoden door afleiding; Een actualisatie (R-2015-13)
Totaaloverzicht SWOV-onderzoeksrapporten 2015