Wat is er bekend over de baten van investeringen in verkeersveiligheid?

Antwoord

De baten van investeringen in verkeersveiligheid bestaan uit de besparing van de kosten van ongevallen. De maatschappelijke kosten van verkeersongevallen worden geschat € 33 miljard in 2022 (zie de vraag Hoe hoog zijn de kosten van verkeersongevallen?). Als er helemaal geen verkeersongevallen meer zouden gebeuren, zou dit de maatschappij dus € 33 miljard per jaar schelen (ten opzichte van de situatie in 2022), waaronder ook immateriële kosten in de vorm van vermeden leed en verlies van kwaliteit van leven (zie ook de vraag Wat verstaan we onder immateriële kosten van verkeersongevallen?). Daartegenover staat dat investeringen nodig zijn om het aantal ongevallen en slachtoffers te verminderen. Ter indicatie: het totale bedrag dat nodig is om het aantal verkeersdoden tot (bijna) nul te reduceren in 2050 is geschat op € 15 miljard [35]. Hoewel dit een ruwe indicatie is, geeft het aan dat de baten van investeringen al snel de kosten overstijgen.

De gunstige baten-kostenverhouding van investeringen in verkeersveiligheid blijkt ook uit maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA’s; zie ook de vraag Wat zijn maatschappelijke kosten-batenanalyses?). In een MKBA van de 1e en 2e tranche van de recente Investeringsimpuls Verkeersveiligheid zijn de baten van de infrastructurele maatregelen geschat op ongeveer € 1,4 miljard [32]. Wanneer discontering van toekomstige baten wordt toegepast, waarbij de baten een lager gewicht krijgen naarmate zij verder in de toekomst liggen, bedragen de baten ruim € 900 miljoen. De kosten van de maatregelen bedroegen ruim € 500 miljoen, wat resulteert in een gunstige baten-kostenverhouding van 1,7 : 1 tot 2,5 : 1. Een kosten-batenanalyse van investeringen in Duurzaam Veilig-maatregelen in de periode 1998-2007, waaronder verbetering van infrastructuur en voertuigveiligheid en intensivering van handhaving, resulteerde in een baten-kostenverhouding van ongeveer 4 : 1 [36] [37]. Ook een aantal planbureaus [31] concludeerden begin 2000 al dat investeringen in verkeersveiligheid kosteneffectief zijn. Verder laten internationale overzichten van MKBA’s [33] [34] zien dat verkeersveiligheidsmaatregelen over het algemeen hogere baten dan kosten hebben.

Image
pv-20090422-01.jpg
Onderdeel van factsheet

Kosten van verkeersongevallen

De maatschappelijke kosten van verkeersongevallen worden geschat op € 33 miljard in 2022 (met een bandbreedte van € 19 tot € 44 miljard): Meer

Deze factsheet gebruiken?