SWOV voert het meeste onderzoek uit binnen een jaarprogramma dat wordt gesubsidieerd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarnaast voert SWOV onderzoeksprojecten uit voor provinciale, regionale en lokale overheden en voor andere opdrachtgevers in binnen- en buitenland zoals de EU. De onderzoeksresultaten worden meestal gepubliceerd in een rapport en/of in een wetenschappelijk artikel.
Een selectie uit in 2021 gepubliceerd SWOV-onderzoek
- Speed-pedelecongevallen: hoe ontstaan ze, waar gebeuren ze en hoe zijn ze te voorkomen?
- Verkennend onderzoek: wat bepaalt de kwaliteit van samenwerking tussen mens-voertuigautomatisering?
- Niveau verkeersveiligheidskennis gemeenteambtenaren verschilt sterk per kennissoort
- Methode voor prioritering in aanpak van verkeersonveilige wegen
- Screening en diagnose van de veiligheid van infrastructuur in Zuid-Holland
- De Staat van de Verkeersveiligheid in Nederland 2021
Een selectie uit in 2021 gepubliceerde wetenschappelijke artikelen
- Investigation of accidents involving powered two wheelers and bicycles – A European in-depth study
- Assessing the willingness to use Personal e-Transporters (PeTs): results from a cross-national survey in nine European cities
- Influencing factors of observed speed and rule compliance of speed-pedelec riders in high volume cycling areas: Implications for safety and legislation
- Are there any significant differences in terms of age and sex in pedestrian and cyclist accidents?
- The safety of physically separated cycle tracks compared to marked cycle lanes and mixed traffic conditions in AmsterdamAdaptations in driver deceleration behaviour with automatic incident detection: A naturalistic driving study
- Driver state and mental workload
- What makes a good team? - Towards the assessment of driver-vehicle cooperation