In juli 2022 bestond SWOV 60 jaar. Om dat te markeren brengen we de vierdelige podcastserie 'Verkeersveiligheidspraat' uit. In deze podcast praten SWOV'ers met vakgenoten over hun onderzoek en hoe dit moet bijdragen aan het veiliger maken van het verkeer. Hoe komen we veilig op onze bestemming? Wat gaat er schuil achter de inrichting van ons verkeer? Wat weten we al wél en wat nog níet? De presentatie is in handen van Henk Schravemade.
Aflevering nr. 1 Werken aan de weg gaat over het onderzoek naar een veilige weginrichting en is nu te beluisteren via uw favoriete podcast app. Wendy Weijermars – hoofd Infrastructuur en Verkeer bij SWOV – licht toe wat er de voor de komende jaren aan onderzoek gepland staat. Gert Jan Wijlhuizen (SWOV) gaat in gesprek met Hillie Talens (CROW) over gevaarlijke kruispunten: wat maakt ze gevaarlijk en wat maakt ze veilig?
Gasten
- Wendy Weijermars (SWOV)
- Hillie Talens (CROW)
- Gert Jan Wijlhuizen (SWOV)
Onderwerpen
- Wendy Weijermars over het infrastructuuronderzoek bij SWOV
- Gert Jan Wijlhuizen en Hillie Talens over kruispunten: wat maakt ze gevaarlijk en wat maakt ze veilig?
Dáár zouden ze wat aan moeten doen!
Goedbedoelde vragen en adviezen op een verjaardag eindigen vaak met de zin "Dáár zouden ze wat aan moeten doen!" Gert Jan Wijlhuizen en Hillie Talens proberen op 3 van deze vragen antwoord te geven.
- Er moeten meer verkeerslichten bij zebrapaden komen, zodat automobilisten gedwongen worden om er te stoppen!
- Lees meer in 'Hoe veilig zijn zebrapaden en andere oversteekvoorzieningen?'
- Waarom mag/of mocht je in Duitsland op de snelweg zo hard rijden als je zelf wilde en mag dat in Nederland niet?
- Lees meer over snelheid: Factsheet Snelheid en Snelheidsmanagement
- Waarom worden er niet meer fietsstraten aangelegd?
- Lees meer in 'Hoe veilig zijn fietssnelwegen en fietsstraten?'
Column
- Martin Damen: Money down the drain
- Lees meer over investeringen in verkeersveiligheid