9587 documenten gevonden.

In 2023 vielen er 684 doden in het verkeer in Nederland. Dat zijn 61 verkeersdoden minder dan een jaar eerder, maar opnieuw meer dan tussen 2010 en 2021.

Deze factsheet gaat over scootmobielen, gesloten gehandicaptenvoertuigen (zoals de Canta) en brommobielen. Het beschrijft de kenmerken en regelgeving van elk voertuig, het gebruik en de gebruikers, de veiligheidsaspecten en mogelijke maatregelen om de veiligheid te verbeteren.

Gepubliceerd: (SWOV) | Oude Mulders, J.; Aarts, L.T.; Decae, R.J.; Bos, N.M.; Goldenbeld, Ch.; Schermers, G.; Mons, C.; Hoekstra, A.T.G.; Bijleveld, F.D.
Gepubliceerd: (SWOV) | Craen, S. de; Bijleveld, F.D.; Bos, N.M.; Broek, L.J. van den; Dijkstra, A.; Eenink, R.G.; Weijermars, W.A.M.
Gepubliceerd: (SWOV) | Schermers, G.; Goldenbeld, Ch.; Bijleveld, F.D.; Nabavi Niaki, M.; Weijermars, W.A.M.
Gepubliceerd: (SWOV) | SWOV
Het overlijdensrisico (het aantal verkeersdoden per afgelegde afstand) is voor opzittenden van brom- en snorfietsen zo’n 30 keer hoger dan voor de inzittenden van een personenauto. Bestuurders van brom- en snorfietsen die betrokken zijn bij dodelijke ongevallen zijn vooral jongeren van 16-24 jaar oud en 50-plussers; 94% van de bestuurders is man.
Verkeersdeelnemers hebben vanaf hun zeventigste een verhoogd risico om te overlijden als gevolg van een verkeersongeval. Het overlijdensrisico is voor oudere automobilisten (70 jaar of ouder) 2,8 keer hoger dan voor jongere automobilisten (jonger dan 60 jaar). Als we kijken naar fietsers en voetgangers, dan zien we dat het verschil in overlijdensrisico vele malen groter is: voor oudere…
Er zijn verschillende maatregelen die ingezet kunnen worden om gedrag te beïnvloeden: handhaving, educatie en voorlichting, alsmede voertuigmaatregelen en infrastructurele maatregelen. Maatregelen die veilig gedrag afdwingen of uitlokken, zijn het in het algemeen het meest effectief.