Deze factsheet gaat over scootmobielen, gesloten gehandicaptenvoertuigen (zoals de Canta) en brommobielen. Het beschrijft de kenmerken en regelgeving van elk voertuig, het gebruik en de gebruikers, de veiligheidsaspecten en mogelijke maatregelen om de veiligheid te verbeteren.
Scootmobielen en gesloten gehandicaptenvoertuigen
In 2019 vielen er 42 verkeersdoden onder scootmobielrijders en inzittenden van gesloten gehandicaptenvoertuigen. De afgelopen 10 jaar is er een stijging die vermoedelijk samenhangt met een toename van deze voertuigen. Verreweg de meeste doden zijn ouderen (meer dan 90% is ouder dan 70 jaar). Mannen zijn oververtegenwoordigd in deze ongevallen. Het merendeel van de ongevallen met scootmobielen en gesloten gehandicaptenvoertuigen zijn enkelvoudig: vallen of een botsing met een obstakel. Onderzoek naar scootmobielongevallen geven diverse aanknopingspunten voor maatregelen op het gebied van voertuig, infrastructuur en training. Aangezien het onderzoek naar ongevallen met gesloten gehandicaptenvoertuigen zeer beperkt is, zijn ook de aanknopingspunten voor maatregelen beperkter. Bij deze groep zijn met name de herkenbaarheid en de botsveiligheid een punt van zorg.
Brommobielen
Een brommobiel is een bromfiets met meestal vier wielen en een gesloten carrosserie. In 2020 waren er ruim 18.000 brommobielen in Nederland. Hoewel een brommobiel door iedereen gebruikt mag worden die een AM4 rijbewijs heeft, wordt hij met name door oudere mensen gebruikt. Ruim 40% van de eigenaren is 65 jaar of ouder en bijna 75% is 50 jaar of ouder. Over het aantal verkeersdoden onder inzittenden van brommobielen en de ongevalsomstandigheden is geen betrouwbare informatie beschikbaar. De botsveiligheid van brommobielen is slecht, onder andere vanwege een maximumgewicht van 350 kilogram, in combinatie met de soms aanzienlijke snelheidsverschillen met het overige verkeer. Ook zijn bepaalde modellen brommobielen slecht te onderscheiden van ‘gewone’ kleine stadsauto’s, en dus slecht herkenbaar.